1.
Charakterystyka problemu
|
Ta propozycja doskonalenia kierowana jest szczególnie do szkół, w których w wyniku diagnozy, ewaluacji wewnętrznej i/lub zewnętrznej stwierdzono, że oferta edukacyjna nie umożliwia realizacji podstawy programowej, a w szczególności:
- plany pracy dydaktyczno-wychowawczej nie są zgodne z podstawą programową i/lub nie są monitorowane w kontekście potrzeb uczniów,
- programy szkolne nie są dostosowane do możliwości i indywidualnych potrzeb uczniów,
- realizuje się niewiele projektów edukacyjnych i autorskich programów edukacyjnych,
- oferta zajęć pozaszkolnych/pozalekcyjnych jest niewystarczająca,
- brakuje innowacji pedagogicznych i nowatorskich rozwiązań programowych,
- oferta edukacyjna nie rozwija postaw prospołecznych uczniów, oferta edukacyjna nie odpowiada potrzebom uczniów i rynku pracy.
|
2.
Cel realizacji oferty
|
Celem ogólnym
jest wzbogacenie oraz urozmaicenie oferty edukacyjnej szkoły, w wyniku czego nastąpi pełna realizacja podstawy programowej.
Cele szczegółowe (zostaną doprecyzowane lub zmodyfikowane tak, aby uwzględniać specyfikę szkoły i jej potrzeb):
- opracowanie narzędzi do analizowania oferty edukacyjnej obowiązkowych zajęć dydaktycznych, zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć pozalekcyjnych prowadzonych w szkole w aspekcie realizacji podstawy programowej;
- wyposażenie nauczycieli w kompetencje potrzebne do opracowania edukacyjnych programów autorskich;
- kształcenie umiejętności projektowania i wdrażania innowacji pedagogicznych i nowatorskich rozwiązao programowych;
- zaplanowanie i sukcesywne wdrażanie innowacji pedagogicznych i nowatorskich rozwiązao programowych;
- wzbogacenie wiedzy na temat skutecznych metod pracy i rozwijanie umiejętności ich stosowania;
- nabycie przez nauczycieli wiedzy i umiejętności z zakresu monitorowania postępów w realizacji podstawy programowej.
|
3.
Grupy docelowe
|
Nauczyciele oraz dyrektor szkoły wraz z zespołem kierowniczym.
|
4.
Efekty realizacji oferty
|
Przykładowe efekty realizacji oferty:
- Oferta edukacyjna szkoły jest analizowana w aspekcie realizacji podstawy programowej zgodnie z przyjętym w szkole harmonogramem i za pomocą wypracowanych narzędzi.
- Pojawiają się innowacje pedagogiczne i nowatorskie rozwiązania programowe (lub zwiększa się ich ilość).
- Monitorowana jest realizacja podstawy programowej zgodnie z zasadami wypracowanymi i przyjętymi w szkole.
|
5.
Sposób realizacji oferty
|
Realizacja oferty rozpoczyna się od diagnozy potrzeb angażującej wszystkich członków rady pedagogicznej i prowadzącej do sformułowania szczegółowego zakresu działań, wskazania osób odpowiedzialnych za ich wykonanie oraz opracowania rocznego planu wspomagania szkoły (RPW), którego minimalny zakres stanowi załącznik do każdej z ofert.
Dopasowane do indywidualnych potrzeb szkoły działania mogą obejmować w szczególności:
- Spotkania informacyjno-szkoleniowych na temat dokumentów prawnych określających podstawę programową; na temat konieczności oraz sposobów monitorowania realizacji podstawy programowej.
- Kursy, warsztaty i szkolenia dla pracowników pedagogicznych z zakresu oceny/doboru/kształtowania oferty edukacyjnej pod kątem realizacji podstawy programowej.
- Konsultacje grupowe, szkolenia metodyczne poszerzające warsztat pracy nauczycieli o innowacyjne metody nauczania.
- Konsultacje indywidualne – doradztwo metodyczne.
- Konsultacje grupowe bazujące na wymianie doświadczeo i wzajemnym uczeniu się.
- Warsztaty, których efektem będzie wypracowanie wewnętrznych narzędzi i procedur do analizowania/planowania oferty edukacyjnej oraz monitorowania realizacji podstawy programowej.
|
6.
Zasady korzystania z oferty
|
Dyrektor:
- Nadzoruje wszystkie działania.
- Udostępnia dokumentację niezbędną do realizacji oferty (np. dzienniki, raporty, itp.).
- Udostępnia pomieszczenia i sprzęt do realizacji szkoleo, kursów, warsztatów, konsultacji metodycznych dla nauczycieli.
- Motywuje pracowników do systematycznego i aktywnego udziału w szkoleniach, kursach, warsztatach, konsultacjach metodycznych.
Pracownicy pedagogiczni szkoły:
- Stosują w praktyce nabyte umiejętności.
- Aktywnie uczestniczą w szkoleniach, warsztatach, kursach i spotkaniach informacyjnych oraz w innych formach uczenia się dorosłych.
- Biorą czynny udział w konsultacjach grupowych i dzielą się swoim doświadczeniem.
|
7.
Czas i miejsce realizacji oferty
|
Czas: w zależności od potrzeb, optymalnie 10 miesięcy.
Miejsce realizacji: siedziba szkoły. Oferta będzie realizowana etapowo, zgodnie z przyjętym harmonogramem. W uzasadnionych przypadkach – w miejscu poza szkołą (np. wizyta studyjna lub benchmarking w innej szkole; dobrze wyposażona pracownia multimedialna; biblioteka pedagogiczna itp.).
|
8.
Osoby realizujące szkolenia/warsztaty
|
Imię, nazwisko, biografia zawodowa (w zależności od działao zaplanowanych w RPW może to byd na przykład specjalista w zakresie prawa oświatowego lub budowy autorskich programów nauczania; metodyk).
|
9.
Osoba udzielająca dalszych informacji
|
Szkolny organizator rozwoju edukacji/animator:
……………………………………………………………………………………………………. Imię, nazwisko, e-mail, numer telefonu.
|
10.
Zasoby edukacyjne Priorytetu III PO K.L.
|
Rezultaty projektów
|
Projekt - okres realizacji
|
21 opracowanych i upowszechnionych innowacyjnych programów nauczania w zakresie przedsiębiorczości, przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i technicznych; docelowo 60 opracowanych programów nauczania do poszczególnych przedmiotów na wszystkich etapach edukacyjnych (dotychczas opracowane: Wychowanie do życia w rodzinie − program zajęć edukacyjnych dla II, III i IV etapu edukacyjnego, Nowoczesna edukacja − szkoła w działaniu, program nauczania dla edukacji wczesnoszkolnej, Ludzkie ścieżki − kompleksowy program nauczania etyki na II, III i IV poziomie edukacyjnym).
www.ore.edu.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=47:programy-nauczania&Itemid=9920
|
Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego (01.03.2010–31.12.2012);
Ośrodek Rozwoju Edukacji www.ore.edu.pl
|
zasoby edukacyjne dla wszystkich szkół, klas i profili wg podstawy programowej (w tym tzw. zasoby niszowe) – odniesienia do punktów podstawy programowej (pokrycie podstawy programowej zasobami i podlinkowaniami). www.scholaris.pl
|
Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli (04.2009–12.2013);
Ośrodek Rozwoju Edukacji www.ore.edu.pl
|
baza narzędzi dydaktycznych – przedmioty wg podstawy programowej.
www.bnd.ibe.edu.pl
|
Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego (01.04.2009–30.06.2015);
Instytut Badań Edukacyjnych www.eduentuzjasci.pl
|
opracowane kryteria do oceny poziomu spełniania wymagań państwa wobec szkół/placówek, opisanych w charakterystykach wymagań na poziomie D i B; www.npseo.pl
raporty z ewaluacji – platforma internetowa SEO. www.nadzorpedagogiczny.edu.pl www.npseo.pl/action/raports
|
Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły, etap III (01.03.2011–31.12.2015);
Ośrodek Rozwoju Edukacji www.ore.edu.pl
|
badanie kwalifikacji i kompetencji oczekiwanych przez pracodawców od absolwentów kształcenia zawodowego – kwerenda projektów badawczych polskich i zagranicznych;
www.pokl.koweziu.edu.pl/pliki/GHK_raport_publikacja.pdf
252 kwalifikacje wyodrębnione we wszystkich zawodach z klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (docelowo 2011−19);
podstawy programowe dla wszystkich zawodów z klasyfikacji (docelowo − 193, 2011 − 97).
www.pokl.koweziu.edu.pl
|
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego (08.2008–12.2013);
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej
www.pokl.koweziu.edu.pl
|
opracowano 21 poradników „Jak wdrażać modułowe programy kształcenia zawodowego”;
www.koweziu.edu.pl/index.php?id=news&cont=tresc&n=592 portal poświęcony kształceniu modułowemu (2012 rok); filmy prezentujące przykłady dobrych praktyk we wdrażaniu kształcenia modułowego (2012 rok).
|
System wsparcia szkół i placówek oświatowych wdrażających modułowe programy kształcenia zawodowego (01.05.2009 – 31.12.2013);
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej www.koweziu.edu.pl/index.php?id=projekty&n=3
|
produkty składające się na programy rozwijania kompetencji kluczowych uczniów w jednym lub kliku zakresach: nauk matematyczno-przyrodniczych, technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), języków obcych, przedsiębiorczości (np. scenariusze lekcji, materiały dydaktyczne, poradniki metodyczne, kursy językowe, filmy edukacyjne, kursy e-learningowe).
Docelowo (IV kwartał 21012 roku) produkty programów będą dostępne przez Wyszukiwarkę produktów projektów konkursowych:
www.zasobyip2.ore.edu.pl.
|
Projekty realizowane w trybie konkursowym: 1/POKL3.3.4/08, 1/POKL/3.3.4/09 pt. Ponadregionalne programy rozwijania umiejętności uczniów w zakresie kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych, technologii informacyjno -komunikacyjnych (ICT), języków obcych, przedsiębiorczości.
Ośrodek Rozwoju Edukacji – Instytucja Pośrednicząca II stopnia – www.ore.edu.pl, zakładka Projekty konkursowe POKL IP2 dla Priorytetu III.
|
programy podnoszenia kwalifikacji nauczycieli kształcenia zawodowego i instruktorów praktycznej nauki zawodu − nauczyciele odbywający staże w przedsiębiorstwach w rzeczywistych warunkach pracy.
Docelowo (IV kwartał 2012 roku) produkty programów będą dostępne przez Wyszukiwarkę produktów projektów konkursowych:
www.zasobyip2.ore.edu.pl
|
Projekty realizowane w trybie konkursowym: 3/POKL3.4.3/2008 nr 1/POKL/3.4.3/2010, nr 1/POKL/3.4.3/2011 pt. Opracowanie i pilotażowe wdrożenie programów doskonalenia zawodowego w przedsiębiorstwach dla nauczycieli kształcenia zawodowego.
Ośrodek Rozwoju Edukacji – Instytucja Pośrednicząca II stopnia − www.ore.edu.pl, zakładka Projekty konkursowe POKL IP2 dla Priorytetu III.
|
|
11.
Powiązane akty prawne
|
§ Ustawy
- 1. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty
- (Tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
§ Rozporządzenia
- 1. Rozporządzenie MEN z 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach
- (Dz. U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155 z późn. zm.).
2. Rozporządzenie MEN z 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego- (Dz. U. z 1999 r. Nr 67, poz. 756 z późn. zm.).
3. Rozporządzenie MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół- (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).
4. Rozporządzenie MEN z 10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (!)- (Dz. U. z 2001 r. Nr 92, poz. 1020 z późn. zm.).
5. Rozporządzenie MENiS z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki- (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516).
6. Rozporządzenie MENiS z 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki- (Dz. U. z 2002 r. Nr 3, poz. 28).
7. Rozporządzenie MENiS z 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad- (Dz. U. z 2002 r. Nr 13, poz. 125 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie MENiS z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji- (Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225 z późn. zm.).
9. Rozporządzenie MENiS z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki- (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506 z późn. zm.). 1
0. Rozporządzenie MENiS z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego- (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432 z późn. zm.).
11. Rozporządzenie MENiS z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach- (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.).
12. Rozporządzenie MEN z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych- (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.).
13. Rozporządzenie MEN z 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży- (Dz. U. z 2008 r. Nr 175, poz. 1086).
14. Rozporządzenie MEN z 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych- (Dz. U. z 2008 r. Nr 173, poz. 1072).
15. Rozporządzenie MEN z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (!)- (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
16. Rozporządzenie MEN z 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci- (Dz. U. z 2009 r. Nr 23, poz. 133).
17. Rozporządzenie MEN z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego- (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324).
18. Rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (!)- (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487).
19. Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego- (Dz. U. z 2011 r. Nr 175, poz. 1042).
20. Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych- (Dz. U. z 2012 r., poz. 204).
21. Rozporządzenie RM z 3 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków, form i trybu realizacji przedsięwzięcia dotyczącego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (!)- (Dz. U. z 2012 r., poz. 411).
22. Rozporządzenie MEN z 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników- (Dz. U. z 2012 r., poz. 752).
|