Znowelizowane blisko 2 lata temu rozporządzenie, regulujące funkcjonowanie książnic pedagogicznych budziło i nadal budzi emocje. Tym żywsze dzisiaj, gdy do wdrożenia nowego modelu wspomagania pozostał niespełna rok.
Biblioteki pedagogiczne od wielu miesięcy czynią przygotowania do funkcji instytucji wspierającej szkołę i nauczycieli, roli którą mają pełnić wespół z ośrodkami doskonalenia nauczycieli i poradniami psychologiczno-pedagogicznymi. Sprawą pilną, poprzedzającą wdrożenie modernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli - jest ustalenie synergii między tymi placówkami, w tym określenie podziału zadań i odpowiedzialności we wdrażaniu nowego modelu wspomagania.
Wobec różnych uwarunkowań lokalnych: niejednorodnej sieci wyżej wymienionych placówek w poszczególnych powiatach, dysproporcji w ilości zatrudnionych pracowników, różnorodności kwalifikacji i kompetencji kadr oraz wielkości rejonów oddziaływania - wypracowanie jednego, optymalnego modelu wydaje się niemożliwe.
Za zróżnicowaniem katalogu i intensywności wdrażania zadań, wynikających z implementacji nowego modelu wspomagania, w przypadku książnic pedagogicznych przemawia ich struktura organizacyjna, w tym wielkość zatrudnienia w filiach bibliotecznych, które mają pełnić ważną rolę w skali powiatów.
Duże znaczenie w procesie implementacji nowego modelu będą miały również wewnętrzne zmiany : mentalne i organizacyjne w placówkach, które pozwolą zachować tożsamość biblioteki i realizować nowe zadania bez szkody dla jej dotychczasowych statutowych funkcji.
W jakim zakresie doprecyzować zapisy rozporządzenia, by zachowując tradycyjne funkcje, efektywnie realizować nowe zadania na rzecz systemowego wsparcia szkół i placówek? Jak zapisane w obecnym rozporządzeniu zadania dostosować do możliwości poszczególnych bibliotek pedagogicznych? Co powinno składać się na standardy pracy nauczycieli bibliotekarzy- przyszłych SORE i koordynatorów sieci, by wykonywane przez nich obowiązki służyły autentycznie rozwojowi szkół?
Pytania te wymagają natychmiastowych odpowiedzi. Są tak samo ważne dla dyrektora, kierownika filii i nauczyciela bibliotekarza. Pochylmy się więc nad stanowiskiem wypracowanym przez Konferencję Dyrektorów Bibliotek Pedagogicznych : http://e-pedagogiczna.edu.pl/index.php?akcja=art_zobacz&art_id=340&id_news=2038 .
Zachęcam do dzielenia się uwagami również na naszym blogu.
Komentarze
sobota, 31 stycznia 2015 | Barbara Krawczyk