Kilkakrotnie pisałam już o potrzebie rozwijania kompetencji nauczycieli bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych, szczególnie w kontekście nowych zadań, przed którymi stoją książnice resortu edukacji. Ich pracownicy w ciągu ostatnich dwóch lat mieli szereg możliwości zdobywania wiedzy, umiejętności i weryfikowania swoich postaw wobec działań wspierających polską szkołę. Wielu skorzystało z bardzo dużej ilości szkoleń, organizowanych na zlecenie ORE (patrz Materiały konferencyjne- do pobrania- Działania ORE http://www.ore.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=5743:wspomaganie-pracy-szkoy-szans-dla-rozwoju-bibliotek-pedagogicznych&catid=101:informacja-pedagogiczna-aktualnoci&Itemid=1108 ) inni w ramach posiadanych środków na doskonalenie nauczycieli rozwijali swoje kompetencje w środowiskach lokalnych-korzystając z usług ośrodków doskonalenia nauczycieli lub niezależnych ekspertów i trenerów.
Czy jednak za tak dużą ilością szkoleń, skutkujących nowymi umiejętnościami pójdzie rozszerzenie oferty książnic pedagogicznych? Czy na wiedzy nauczycieli bibliotekarzy skorzystają nauczyciele, uczniowie i rodzice? Pytania te dzisiaj zdają się być tym bardziej zasadne, gdyż kadrze kierowniczej zależy z jednej strony na utrzymaniu rezultatów projektu systemowego a z drugiej na spełnieniu przez biblioteki pedagogiczne wymagań państwa, które zostały nakreślone w rozporządzeniu o nadzorze pedagogicznym w 2009 roku.
Dyrektorzy i rady pedagogiczne książnic pedagogicznych są zainteresowani skutkami implementacji umiejętności zdobywanych w trakcie różnych form doskonalenia, gdyż ich wdrożenie warunkuje podniesienie efektywności usług bibliotecznych i rozszerzenie ich katalogu. To w efekcie skutkuje dla biblioteki spełnieniem lub nie spełnieniem wymagań państwa: 2.2. Oferta placówki umożliwia realizację zadań placówki i 2.3. Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany i są efektem współdziałania nauczycieli.
Odpowiedzialny dyrektor monitoruje czy nowe kompetencje sprzyjają statutowym działaniom i czy przyczyniają się do rozszerzenia oferty i zwiększenia ilości jej odbiorców, pobudza i stymuluje grono pedagogiczne do doskonalenia się oraz do współpracy na rzecz wzajemnego rozwoju, służącego ubogacaniu oferty biblioteki. Czuwa, by wnioski z nadzoru pedagogicznego były na bieżąco wdrażane a szkolenia rady pedagogicznej, wspierały realizację zadań placówki i służyły jej rozwojowi.
Dyrektor biblioteki musi pamiętać o tworzeniu przestrzeni do współpracy i doskonalenia się nauczycieli bibliotekarzy, a więc musi zwracać uwagę nie tylko na fakt samego doskonalenia się nauczycieli ale również na efektywne komunikowanie się grona pedagogicznego i ich uczenie się od siebie nawzajem, by budować kapitał społeczny kierowanej placówki.
Nauczyciel bibliotekarz kierując się potrzebami własnego rozwoju zawodowego winien pamiętać, że musi rozwijać przede wszystkim takie umiejętności, które pozwolą mu dobrze wykonywać swoją pracę i przyjąć na siebie współodpowiedzialność za przyszłość biblioteki, w której pracuje.
Czy Waszym zdaniem szkolenia, dostępne na polskim rynku usług edukacyjnych, służą usprawnieniu pracy nauczycieli bibliotekarzy? Czy wyzwalają potrzebę zmiany i kreatywność? Czy formy doskonalenia inspirują do dalszego rozwoju oferty biblioteki?
Jakie szkolenia odegrały w waszym życiu zawodowym rolę kamieni milowych? Czy wpłynęły na zmianę oferty biblioteki? Zapraszam do dyskusji
Komentarze