26 maja 2015 roku Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie rządowego programu wspierania w 2015 r. organów prowadzących szkoły podstawowe i szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w obszarze rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży – „Książki naszych marzeń” i wydała rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji tego programu http://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/program-ksiazki-naszych-marzen-przyjety-przez-rzad.html.
W 2015 roku do 13 400 szkół trafi razem ok.20 mln zł. z budżetu państwa przeznaczonych na zakup książek do bibliotek szkolnych. Wielkość środków przyznanych szkole będzie zależna od ilości uczniów:
pod warunkiem, że organy prowadzące szkoły zapewnią dodatkowo 20% wkład własny od ww. kwot.
Przygotowania do realizacji programu „Książki naszych marzeń” rozpoczną się już w bieżącym roku szkolnym.
O środki z programu na zakup książek do bibliotek szkolnych dyrektorzy szkół mają obowiązek wnioskować do organów prowadzących do 24 czerwca 2015 roku. We wniosku oprócz danych placówki i liczby uczniów muszą się znaleźć: zwięzły opis aktualnego wyposażenia biblioteki szkolnej, kalkulacja kosztów zakupu i wnioskowana kwota zakupu.
Organy prowadzące po analizie wniosków dyrektorów (potrzeb szkół) wystąpią do dnia 8 lipca 2015 r. z wnioskami do wojewodów. Szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, dla których organem prowadzącym jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, występują z podobnym wnioskiem bezpośrednio do tego ministra.
Wniosek organu prowadzącego szkołę do wojewody zawierać musi oprócz liczby szkół, zwięzłego opisu zlokalizowanych w nich bibliotek szkolnych, zbiorczej kalkulacji kosztów zakupu książek i wysokości wnioskowanej kwoty - również informacje o 20% wkładzie własnym.
Wojewodowie oraz minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego winni przekazać zbiorcze wnioski na zakup książek do bibliotek szkolnych do MEN w terminie do 24 lipca 2015 roku.
Wnioski organów prowadzących o udzielenie wsparcia finansowego na zakup książek do bibliotek szkolnych winny być ostatecznie zweryfikowane przez zespoły powołane przy wojewodzie, w terminie do dnia 7 sierpnia 2015 roku.
Wojewoda po 7 sierpnia 2015 roku ogłosi listę organów prowadzących szkoły, którym zostało udzielone wsparcie finansowe, wraz z podaniem wysokości kwot tego wsparcia. Następnie organy prowadzące przekażą te informacje szkołom.
Środki trafią do szkół jednak dopiero po zwiększeniu budżetu wojewodów przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, na podstawie stosownych umów zawartych między wojewodą a organem prowadzącym szkołę.
Program ma być realizowany przez szkoły w roku szkolnym 2015/2016 zaś organy prowadzące mają złożyć wojewodom sprawozdanie z jego wykonania do 15 czerwca 2016 roku.
Zgodnie z literą prawa każdy wojewoda oraz minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w terminie do dnia 30 lipca 2016 r., dokona oceny efektów realizacji programu oraz przekaże do MEN sprawozdanie z realizacji programu.
Ministerstwo Edukacji Narodowej, w terminie do dnia 15 września 2016 r., dokona analizy i oceny realizacji programu na terenie kraju i przedłoży Radzie Ministrów sprawozdanie z jego wykonania.
Ideą programu „Książki naszych marzeń” jest zakup książek do bibliotek szkolnych w celu promocji czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, rozwijania kompetencji i zainteresowań czytelniczych młodych ludzi oraz odkrywania na nowo książki jako atrakcyjnego żródła poznawania świata.
Składa się nań oprócz zakupu nowych, zgodnych z potrzebami uczniów- książek konieczność organizacji wydarzeń promujących czytelnictwo z udziałem uczniów i rodziców oraz obowiązek realizacji co najmniej jednego na oddział projektu edukacyjnego z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej.
Rozporządzenie zobliguje organy prowadzące szkoły realizujące program do zacieśnienia współpracy z bibliotekami publicznych i pedagogicznymi:
W projekcie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Rządowego programu wspierania w 2015 r. organów prowadzących szkoły podstawowe i ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży - „Książki naszych marzeń” czytamy http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12268451#12268451 :
„…3. Organ prowadzący szkołę, który uzyskał wsparcie finansowe, jest obowiązany zapewnić:
1)podjęcie przez szkoły, w odniesieniu do których uzyskał to wsparcie, współpracy z
bibliotekami publicznymi i publicznymi bibliotekami pedagogicznymi, obejmującej:
a)konsultowanie planowanych zakupów książek,
b)wymianę informacji o imprezach promujących czytelnictwo;
2) zorganizowanie co najmniej 2 wydarzeń promujących czytelnictwo z udziałem
uczniów;
3) uwzględnienie tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci podczas zorganizowanego
przez szkołę co najmniej jednego spotkania z rodzicami;
4) zrealizowanie co najmniej jednego projektu edukacyjnego na oddział w szkole z
wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej;
5) dostosowanie organizacji pracy bibliotek szkolnych do potrzeb uczniów, w
szczególności poprzez umożliwienie im wypożyczania książek również na okres ferii zimowych i letnich…”
Jak organ prowadzący szkołę to zapewni?
Wiele będzie zależało zapewne od inwencji twórczej nauczycieli bibliotekarzy resortu oświaty oraz współpracy bibliotek szkolnych z bibliotekami publicznymi i bibliotekami pedagogicznymi.
Biblioteki pedagogiczne i publiczne mogą być zarówno partnerami przy wyborze tytułów książek do zakupu jak i w podejmowaniu działań promujących czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży.
Czy będą na działania promocyjne dodatkowe środki? Czy lokalne środowisko jest otwarte na współpracę, by skutecznie zachęcać do czytania? To zapewne nie jedyne pytania. Zachęcam do ich stawiania i wspólnego szukania odpowiedzi. Wszystko po to, by efektywniej włączyć się w realizację programu „ Książki naszych marzeń”
Komentarze